Hoe je effectief netwerkt tijdens de Fiber Vakdag

De Fiber Vakdag 2020 zal ook dit jaar weer worden voorgezeten door Nanno Busker. We spraken met Nanno in aanloop naar de Fiber Vakdag over het belang van netwerken tijdens events, waarom veel mensen niet van netwerken houden en hoe je daar iets aan kunt doen.

Eén van de belangrijkste redenen om de Fiber Vakdag te organiseren is, naast kennisdeling, het leggen van nieuwe contacten, ofwel ‘netwerken’. Want hoewel de sector vrij klein is, zijn er nog altijd veel partijen die slechts oppervlakkig contact met elkaar hebben. Of wel van elkaars bestaan weten, maar elkaar nooit spreken. Dat is jammer, vindt Nanno Busker, dagvoorzitter van de Fiber Vakdag 2020.

Busker heeft een lange carrière in de IT gehad, onder andere als ondernemer. Het viel hem op dat veel ondernemers hun waarde voor hun netwerk niet goed inschatten. Of dat ze het lastig vinden om hun netwerk uit te breiden. Hij faciliteert daarom nu de activiteit netwerken en geeft er ook trainingen en workshops in.

Vooroordelen en aannames over netwerken

“Veel ondernemerscongressen en -bijeenkomsten staan in het teken van netwerken”, zegt Busker. “Bij de Fiber Vakdag ligt de nadruk hier minder op, maar omdat de hele sector bij elkaar is, is er natuurlijk wel volop gelegenheid om nieuwe contacten te maken. Zelfs in een relatief compacte sector als die van glasvezelnetwerken ken je nooit iedereen. Een mooie gelegenheid dus om je netwerk uit te breiden.”

Busker krijgt vaak de vraag: ‘hoe dan?’ Moet je altijd netwerken op een evenement of congres? Zeker niet, want netwerken is geen ‘heilig moeten’ volgens Busker. Maar er bestaan ook veel misvattingen over netwerken waardoor mensen er niet aan beginnen. “Te vaak hoor ik dat mensen een heel leuke dag hebben gehad met collega’s, klanten of zakenpartners tijdens een event, maar geen nieuwe mensen hebben leren kennen. Een gemiste kans. Als netwerken je echt niet ligt, dan moet je er niet aan beginnen. Wel vraag ik mij dan af waarom het iemand niet ligt. Dat begint vaak met vooroordelen en aannames. Veel mensen zien netwerken als een vervelende activiteit waarbij je jezelf moet zien te verkopen. Maar dat is helemaal niet het geval. Je kunt beter uitgaan van wat je kunt bieden. Denk aan de Fiber Vakdag: jij en je gesprekspartner hebben binding of affiniteit met de sector en waarschijnlijk dus ook raakvlakken op zakelijk gebied. Misschien kun je niet direct iets voor elkaar betekenen, maar sta je wel voor dezelfde uitdagingen.”

Het draait dan ook om het leggen van contact, een connectie, want dat is vaak de grootste drempel. Ook hier spelen aannames weer een doorslaggevende rol aldus Busker. “Stel je ziet iemand waarvan je weet dat hij of zij in een ander deel van het land een lokaal netwerk heeft, maar je kent diegene verder niet . Je bent daar zelf niet actief en je ziet daarom geen reden om verder kennis te maken. Maar draai het eens om: ook aan de andere kant van het land heeft men te maken met leges, personeelstekorten of vragen over nieuwe technieken. Misschien heb je kennis waarnaar de ander op zoek is. Wellicht zit de eigenaar van een glasvezelnetwerk met een complex juridisch vraagstuk, ik noem maar iets. Hij of zij heeft behoefte aan advies van een partij die zowel de markt kent als de relevante regelgeving. Dan is het natuurlijk heel mooi als je iemand kunt aanbevelen uit je eigen netwerk die die kennis en expertise heeft.”

What’s in it for me?

Het zou niet oprecht zijn om te beweren dat je volkomen altruïstisch moet zijn als je nieuwe zakelijke contacten maakt, vindt Busker. “De beste netwerkers zijn degenen die weten hoe ze vrijgevig moeten zijn zonder dat ze hun eigenbelang uit het oog verliezen. Wie alleen maar neemt of geeft zal uiteindelijk óf een slechte reputatie krijgen óf niks opschieten met zijn goede bedoelingen. Leg af en toe uit eigen beweging een vraagstuk aan iemand voor, of vraag gewoon of iemand je kan helpen. Ook is het goed om aan te geven wat je eventueel terug verwacht als je iemand helpt. Daar is helemaal niks mis mee, zolang je oog houdt voor wat redelijk is. En vaak genoeg betaalt een goede aanbeveling zich vanzelf uit. De meeste mensen zijn van nature geneigd om jou te helpen als je hen hebt geholpen.”

Is het dan zaak om met een stapel visitekaartjes de Fiber Vakdag te verlaten? “Absoluut!”, zegt Busker. “Dat hoeven er natuurlijk geen tientallen te zijn. Een stuk of 5 is al heel mooi. Wissel ze in ieder geval uit én zet in je agenda wanneer je weer contact opneemt: waardevol netwerken is vaak gewoon een kwestie van goed georganiseerd zijn. Maak een afspraak als dat opportuun is en duik dan echt de diepte in. Te vaak blijft het bij contact op een event en gebeurt er vervolgens niks. Ook hier geldt weer: stap over eventuele terughoudendheid heen.”

‘Voor iedereen is iets te halen op de Fiber Vakdag’

Als dagvoorzitter van de Fiber Vakdag zal Busker het netwerken zo veel mogelijk faciliteren. Maar hij wil vooral ook een dagvoorzitter zijn die af en toe wat luchtigheid brengt tussen de technische en andere inhoudelijke onderwerpen. “We gaan net als vorig jaar flink de diepte in, maar er is ook ruimte voor een kwinkslag. We bekijken momenteel of we op een ludieke manier netwerken kunnen faciliteren, op een ongedwongen manier. En we hebben een toplocatie, het Bouw & Infra Park in Harderwijk, die heel dicht staat bij de dagelijkse praktijk van het aanleggen van netwerken. Ik kijk dan ook weer enorm uit naar de Fiber Vakdag: het is echt een dag waar voor iedereen uit de sector wat te halen valt, zowel qua kennisdeling als op het gebied van samenwerking. Ik zou zeggen: meld je aan, kom naar Harderwijk op 7 oktober en wij zorgen voor een waardevolle, leerzame dag waar het aan niks ontbreekt.”

Nanno Busker Fiber Vakdag